Skip to content

Vi förväntar oss att HSF lärt sig av upphandlingen med Mandolean AB

Helene Forsman från frisk och fri med mandometer
Vi hoppas därför att Mandos verksamhet nu ser som högsta prioritet att arbeta för att möta upp patienter och närståendes behov och bistå övergången till SCÄ. Fotomontage: Thomas Hultgren, Foto på Helene Forsman: Måns Berg

Vi ställde frågor till Frisk & Fris Helena Forsman om hur de ser på den nuvarande situation för patienter inom ätstörningsvården

Är du överraskad över att det har blivit som det blivit – att Mando inte får förnyat avtal med regionen? 

I ljuset av den ”nya beställarplanen” för specialistpsykiatrin (HSN2023-0204) samt ”Nivåstrukturering för ätstörningsvården och konsekvenser för framtida beställningar” (HSN2023-0303) är det inte överraskande att Mando inte fått ett förnyat avtal. Även den fördjupade uppföljningen av avtalet med Mando (HSN 2022-0875) bidrar till den slutsatsen.[HF1] 

Tycker du/ni att det var rimligt att Mando fick över hälften av ätstörningsvården i förra avtalet?

Vi hade flera synpunkter på den upphandlingen. När vi vänder blickarna framåt så förväntar sig Frisk & Fri att det skett ett lärande hos förvaltningen som resulterar ex. i en förbättrad upphandlingsprocess och som inbegriper en obligatorisk riskanalys. Det finns en del att lära sig genom den upphandlingen.

Hur anser du att de hanterat patienterna genom åren som gått sedan de fick avtalet? Vad har ni fått höra från patienter?

Likt all annan vård för ätstörningar får vi till oss berättelser från dem som blivit hjälpta och från dem som inte blivit hjälpta av att vara patient på Mando. Jag tycker den här frågan är svår att svara på. Det beror på om man varit patient på heldygn eller dagvård, samsjuklighet och en mängd andra perspektiv.  För att nämna några saker som varit problematiska för många:  avsaknaden av psykologisk behandling, Mandos egen tolkning av vad en ätstörning är där man som patient inte känner igen sig, hur behandlingsupplägget i sig kan förstärka ett kontrollerat ätande. Saker som har lyfts som positiva är betydelsen av behandlarens roll för utfallet av behandlingen och när Mandometern uppfattas som ett passande hjälpmedel för att göra beteendeförändringar i relation till sitt ätande.  

Är det er uppfattning att SCÄ kommer att klara av att ta emot Mandos alla patienter?

Frisk & Fri har blivit inbjuden till dialog med både politiker och möte med förvaltningen och uppfattar att man tagit frågan på allvar, gjort en hel del kommunikativa insatser för att stödja dem som berörs av övergången av verksamhet. Även i möten med SCÄ redogör de för en noggrann planering. Men det är klart att det kommer att uppstå utmaningar och svårigheter.  Därför uppmuntrar vi dem som känner sig osäkra eller råkar på ev. problem att göra sin sak hörda genom att nyttja de kanaler som SCÄ har öppnat upp. För dig som för närvarande är patient hos Mando (stockholmatstorningar.se). Och vi följer utvecklingen noggrant.

Hur anser du att Mando hanterar patienterna nu i övergången till SCÄ?

Vår uppfattning är att det finns en grupp patienter och närstående på Mando som höjt sina röster och vittnar om hur de inte har fått den information de behöver för att vara trygga med övergången. Vi hoppas därför att Mandos verksamhet nu ser som högsta prioritet att arbeta för att möta upp patienter och närståendes behov och bistå övergången till SCÄ.

Publicerat:
1. Upphandlingen av Mando – stort misslyckande för Region Stockholm
2. Kan man upphandla specialiserad psykiatri patientsäkert?
3. Vi förväntar oss att HSF lärt sig av Mandoupphandlingen

Skribent Per Sternbeck
070-797 20 29
info@equalsthlm.se

Läs också vår artikelserie från 2018 “Störd ätstörningsvård”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Balkong från en lägenhet i Stockholm

Staden borde vara stolt över lågtröskelboenden istället för att tiga

Staden borde vara stolt över lågtröskelboenden – inte tiga. Att erbjuda bostad räddar liv och ger hopp. Läs mer om varför tystnad skadar!
Tända ljus efter en tragisk händelse

Kan vi förhindra nästa tragedi? Psykiatrin behöver mer än pengar

Psykisk ohälsa ökar, och regeringen satsar miljarder på vården. Men löser pengar problemet, eller blir det ännu en utredning utan effekt?
En laptop står på ett skrivbord med en lampa i guldfärg.

Söka pengar ur Regionen Stockholms donationsstiftelser – ingen lätt match

Region Stockholms donationsstiftelser – du måste vara väldigt fattig, men ha dyr utrustning för att kunna söka på en tid som passar regionen.
Region Stockholm byggnad på Kungsholmen

Psykiatrisk specialistvård ska inte upphandlas med enbart lägsta pris som tilldelningsgrund

Upphandlingen av Psykiatrisk specialistvård har så låga anbud att vi undrar om det överhuvudtaget går att bedriva någon kvalitetsvård?

Equals nyhetsbrev

Prenumerera på Equals nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer ut en gång i månaden med intressanta artiklar, krönikor och mycket mer.





Kontakt och öppettider

Equal QvinnoQraft

Besöksadress: Grindsgatan 37, 
Öppet: Måndag -Fredag 10.00 – 17.00
Kontakt: 070-792 41 78
qvinnoqraft[@]equalsthlm.se

Råd § Stöd

Vi svarar på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig!

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Ring! 070-888 80 85
Telefontider: 12:00 – 17:00
Mejla! info[@]equalsthlm.se

Innan du ringer eller mejlar kanske du hittar ditt svar här i guiden för sociala rättigheter:
Hävda dina sociala rättigheter

QvinnoQraft en mötesplats med möjligheter

QvinnoQraft blir det du gör det till tillsammans med andra besökare. Kom in på en kopp kaffe, snacka med Yvonne, låna telefon eller dator, pyssla eller t ex fyll i en ansökan till soc.

Läs mer

Råd § Stöd

Ring-070-888 88 85
Mejla-info(@)equalsthlm.se

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Vi svara på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig! Telefontider: 12:00 – 17:00.

Privacy Overview
Equal

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.