Vem tjänar på upphandlingen – verksamheter eller patienter?

Vem tjänar på upphandlingen – verksamheter eller patienter?
Vad är viktigast i en upphandling av vård? Att medborgarna får en vård de efterfrågar av god patientupplevd kvalitet? Foto: deliat (AdobeStock.com)

Historien om upphandlingen av ätstörningsvården i Stockholm ställer ett antal viktiga frågor. Svaren på dessa är inte jätteroliga.

Följ vår artikelserie ”Störd ätstörningsvård i Stockholm”!
Störd ätstörningsvård i Stockholm – upphandling minskade patienters valfrihet
– Mandos ifrågasatta metod utgör över halva ätstörningsvården i Stockholm
– Upphandling gav minskad valfrihet i ätstörningsvården
Äldre med ätstörning – ”ingen prioritering” och “Vad erbjuder Mando

Vad är viktigast i en upphandling av vård?  Att medborgarna får en vård de efterfrågar av god patientupplevd kvalitet? Eller att anbudsgivare behandlas lika?

Patienters rapporterade upplevelse av kvalitet eller verksamheternas egenrapporterade kvalitetsrapporter? I dagsläget väger det senare tyngre, trots att alla som t.ex. tittat närmare på §Socialstyrelsens Öppna Jämförelser vet att det är egenrapporterade friserade uppgifter som saluförs. Inte någon objektiv sanning.

Mycket pekar på att dagens upphandlingssystem av vård är mer inriktat på konkurrensneutralitet mellan affärsverksamheter än på patientupplevd kvalitet i vården. Patienterna och deras föreningar är ickeaktörer i upphandlingsprocessen, trots att de är ”slutkonsumenter” och faktiskt också finansiärer av vården. Genom att ha ett större fokus på företagen och det de lovar och lämnar ifrån sig, än på patienterna, har Hälso- och Sjukvårdsförvaltningens Psykiatrienhet fått med sig ansvariga politiker på en upphandling som en stor andel av patienterna inte upplever som bra eller trovärdig. Trots detta framhärdar man i att kvaliteten har förbättrats på en rad punkter. Förvaltningen har rätt. Patienterna fel.

Lagen om Offentlig Upphandling, LOU, lär vara svår att ändra på. Men till nästa upphandlingsomgång är ett rimligt krav från en patientrörelse som tar sig själv på allvar, en större och mer aktiv roll i upphandlingsprocessen.

Skribent: Per Sternbeck
info[@]equalsthlm.se
070-7972029

Följ vår artikelserie ”Störd ätstörningsvård i Stockholm”!
Störd ätstörningsvård i Stockholm – upphandling minskade patienters valfrihet
– Mandos ifrågasatta metod utgör över halva ätstörningsvården i Stockholm
– Upphandling gav minskad valfrihet i ätstörningsvården
Äldre med ätstörning – ”ingen prioritering” och “Vad erbjuder Mando

Fler artiklar

Balkong från en lägenhet i Stockholm

Staden borde vara stolt över lågtröskelboenden istället för att tiga

Staden borde vara stolt över lågtröskelboenden – inte tiga. Att erbjuda bostad räddar liv och ger hopp. Läs mer om varför tystnad skadar!
Tända ljus efter en tragisk händelse

Kan vi förhindra nästa tragedi? Psykiatrin behöver mer än pengar

Psykisk ohälsa ökar, och regeringen satsar miljarder på vården. Men löser pengar problemet, eller blir det ännu en utredning utan effekt?
En laptop står på ett skrivbord med en lampa i guldfärg.

Söka pengar ur Regionen Stockholms donationsstiftelser – ingen lätt match

Region Stockholms donationsstiftelser – du måste vara väldigt fattig, men ha dyr utrustning för att kunna söka på en tid som passar regionen.
Region Stockholm byggnad på Kungsholmen

Psykiatrisk specialistvård ska inte upphandlas med enbart lägsta pris som tilldelningsgrund

Upphandlingen av Psykiatrisk specialistvård har så låga anbud att vi undrar om det överhuvudtaget går att bedriva någon kvalitetsvård?

Equals nyhetsbrev

Prenumerera på Equals nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer ut en gång i månaden med intressanta artiklar, krönikor och mycket mer.





Kontakt och öppettider

Equal QvinnoQraft

Besöksadress: Grindsgatan 37, 
Öppet: Måndag -Fredag 10.00 – 17.00
Kontakt: 070-792 41 78
qvinnoqraft[@]equalsthlm.se

Råd § Stöd

Vi svarar på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig!

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Ring! 070-888 80 85
Telefontider: 12:00 – 17:00
Mejla! info[@]equalsthlm.se

Innan du ringer eller mejlar kanske du hittar ditt svar här i guiden för sociala rättigheter:
Hävda dina sociala rättigheter

QvinnoQraft en mötesplats med möjligheter

QvinnoQraft blir det du gör det till tillsammans med andra besökare. Kom in på en kopp kaffe, snacka med Yvonne, låna telefon eller dator, pyssla eller t ex fyll i en ansökan till soc.

Läs mer

Råd § Stöd

Ring-070-888 88 85
Mejla-info(@)equalsthlm.se

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Vi svara på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig! Telefontider: 12:00 – 17:00.