Skip to content

Socialstyrelsen kartlade tvångsvården – anlitade NSPH som utelämnade LRV

Deprimerad man tittar ut genom fönster
Socialstyrelsen valde att ge NSPH uppdraget att samla patienters och anhörigas perspektiv och uteslöt initialt Rättspsykiatrin. Foto: AdobeStock.com

Regeringen gav Socialstyrelsen i uppdrag att kartlägga LPT och LRV, dvs psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård. Socialstyrelsen valde att ge NSPH i uppdrag att samla patienters och anhörigas perspektiv och uteslöt initialt andra föreningar däribland Patienter och Anhöriga i Rättspsykiatrin (PAR) från delaktighet. Och NSPH misslyckades med att samla in erfarenheter från LRV-patienter.

För ett par år sedan bestämde regeringen att de ville kartlägga LPT- och LRV-vården. De gav uppdraget till Socialstyrelsen. PAR kontaktade Socialstyrelsen och ville veta mer och även att få ingå i kartläggningen. Vi fick då till svar:

När det gäller patienters och anhörigas perspektiv har Socialstyrelsen anlitat samarbetsorganisationen NSPH för att genomföra den delen.

NSPH lyckades inte få tillräckligt många svar från LRV-patienter/anhöriga och utelämnade detta

När NSPH publicerade sin rapport för någon månad sedan visade det sig att de endast redovisade patienters och anhörigas perspektiv från den psykiatriska tvångsvården och inte rättspsykiatrin. Anledningen till detta var att underlaget som NSPH fick var alltför begränsat för att kunna särredovisas när det gäller den rättspsykiatriska vården.

Endast 48 enkätsvar från patienter, 34 i LPT och 14 i LRV

Det är förbluffande få patienter som NSPH fick svar från – endast 48 stycken. Det är nästan skrattretande om inte det vore för att patienterfarenheter är en viktig källa om man vill få reda på vilka brister som finns i tvångsvården. NSPH hävdar att de är organisationen med mest bredd och räckvidd inom psykiatrisk vård, men uppenbarligen har de inte mycket förankring med patienter och anhöriga.

NSPH har genomfört ett tre år långt projekt i rättspsykiatrin

Arvsfonden beviljade pengar till ett treårigt projekt i rättspsykiatrin till NSPH. Tog de inte reda på hur man kommunicerar med patienter eller samlar in erfarenheter från patienter och anhöriga under dessa tre år? Inte tillräckligt väl i vart fall när de lyckades få 14 patientsvar.

Socialstyrelsen uteslöt till en början PAR från att lämna in sina erfarenheter till kartläggningen

Som vi skrev ovan hänvisade Socialstyrelsen till att NSPH skulle samla in patient- och anhörigerfarenheter. De sa till och med att de inte var intresserade av att få synpunkter från oss. Vi kontaktade regeringskansliet och till slut fick vi möjlighet att dela med oss av våra erfarenheter.

Socialstyrelsen tackade för vårt bidrag men vi kan inte se att våra synpunkter gav något avtryck

Det kändes nästan som att Socialstyrelsen pliktskyldigt tackade oss för vårt bidrag. För i deras kartläggning nämns endast synpunkterna som NSPH samlat in. PAR har haft kontakt med generaldirektören på Socialstyrelsen Olivia Wigzell som skriver att ”Underlaget utgjorde bland annat bakgrundsmaterial till de enkäter som vi skickade ut till verksamheter som bedriver psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård.”

Innehållet i vården och återhämtning – klinikernas kontra patienternas upplevelse

Socialstyrelsens kartläggning nämner att hur personalens bemötande upplevs, möjligheten till utomhusvistelse, vilka aktiviteter som erbjuds under vårdtiden, hur avdelningen arbetar med patientdelaktighet, om avdelningen arbetar med psykoedukativa program, med mer kan ha betydelse för patientens möjlighet till återhämtning. De skriver också att de allra flesta verksamheter anser själva att utbudet av aktiviteter som erbjuds täcker, eller delvis täcker, patienternas behov av meningsfull sysselsättning. Inom rättspsykiatrin tillbringas en stor del av dagen till att se på TV, gå fram och tillbaka i korridoren och spela kort. Något som de flesta patienterna skulle säga om de fick frågan om vad de gjorde om dagarna.

Kartläggningen både hade kunnat och borde ha varit mer inkluderande och bättre genomförd

Om Socialstyrelsen hade valt ett bredare perspektiv och samlat in erfarenheter från fler än endast NSPH hade de fått ett bättre underlag. I myndighetens eget projektdirektiv står att Kunskapsinhämtning utöver registerstudier kan komma att inbegripa strukturerade dialogmöten med professionen, patient-, brukar- och anhörigorganisationer.

Hur mycket information fick regeringen ut av kartläggningen?

Ja, regeringen fick i alla fall inte särskilt mycket kunskap om hur patienter upplever rättspsykiatrin. Som exempel finns inte någon synpunkt redovisad från patienter eller anhöriga om att rättssäkerheten brister, vilket många patienter upplever i LRV-vård.

Det är synd att Socialstyrelsens kartläggning gick till på det sätt den gjorde. Vi ifrågasätter också Sveriges satsning på personcentrerad vård och delaktighet när en sådan stor och central aktör är så ointresserad av att veta hur rättspsykiatriska patienter upplever vården.

Skribent Dennis Aberos
070-797 20 29
info@equalsthlm.se

Läs också…

lvu-kampanj
Hävda dina sociala rättigheter

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Balkong från en lägenhet i Stockholm

Staden borde vara stolt över lågtröskelboenden istället för att tiga

Staden borde vara stolt över lågtröskelboenden – inte tiga. Att erbjuda bostad räddar liv och ger hopp. Läs mer om varför tystnad skadar!
Tända ljus efter en tragisk händelse

Kan vi förhindra nästa tragedi? Psykiatrin behöver mer än pengar

Psykisk ohälsa ökar, och regeringen satsar miljarder på vården. Men löser pengar problemet, eller blir det ännu en utredning utan effekt?
En laptop står på ett skrivbord med en lampa i guldfärg.

Söka pengar ur Regionen Stockholms donationsstiftelser – ingen lätt match

Region Stockholms donationsstiftelser – du måste vara väldigt fattig, men ha dyr utrustning för att kunna söka på en tid som passar regionen.
Region Stockholm byggnad på Kungsholmen

Psykiatrisk specialistvård ska inte upphandlas med enbart lägsta pris som tilldelningsgrund

Upphandlingen av Psykiatrisk specialistvård har så låga anbud att vi undrar om det överhuvudtaget går att bedriva någon kvalitetsvård?

Equals nyhetsbrev

Prenumerera på Equals nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer ut en gång i månaden med intressanta artiklar, krönikor och mycket mer.





Kontakt och öppettider

Equal QvinnoQraft

Besöksadress: Grindsgatan 37, 
Öppet: Måndag -Fredag 10.00 – 17.00
Kontakt: 070-792 41 78
qvinnoqraft[@]equalsthlm.se

Råd § Stöd

Vi svarar på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig!

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Ring! 070-888 80 85
Telefontider: 12:00 – 17:00
Mejla! info[@]equalsthlm.se

Innan du ringer eller mejlar kanske du hittar ditt svar här i guiden för sociala rättigheter:
Hävda dina sociala rättigheter

QvinnoQraft en mötesplats med möjligheter

QvinnoQraft blir det du gör det till tillsammans med andra besökare. Kom in på en kopp kaffe, snacka med Yvonne, låna telefon eller dator, pyssla eller t ex fyll i en ansökan till soc.

Läs mer

Råd § Stöd

Ring-070-888 88 85
Mejla-info(@)equalsthlm.se

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Vi svara på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig! Telefontider: 12:00 – 17:00.

Privacy Overview
Equal

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.