Korta soc-beslut skapar osäkerhet hos våldsutsatta i Stockholm

Barn kramar om sin mamma vi ett utsatt situation i livet.
De korta beslutstider på två veckor innebär en stor stress för kvinnan att inte veta vart hon, och ofta även hennes barn, ska ta vägen efter så kort tid. Foto: AdobeStock.com

Kortsiktighet i stadsdelars placering av våldsutsatta kvinnor på skyddade boenden leder till att kvinnor går tillbaka till förövaren.

Stockholms stads socialtjänstinspektörer har till uppgift att granska stadens verksamheter inom individ- och familjeomsorgen med fokus på kvalitet och rättssäkerhet för den enskilde. I en aktuell granskning har de tittat på tre stadsdelars arbete med våld i nära relationer, Järva, Farsta och Skärholmen. Sammanlagt granskades 60 ärenden, där alla utom ett rörde kvinnor.

Korta beslut om skyddat boende försvårar

Något annat som framträder tydligt är den korta tiden för beslut om skyddat boende, två veckor. Företrädare för olika kvinnojourer har bidragit till rapporten genom att berätta för inspektörerna vad de ser:

”Enligt företrädarna är beslutstider på två veckor mer regel än undantag och även om den sammanlagda placeringstiden ibland blir lång så har den oftast förlängts med två veckor i taget. Det innebär en stor stress för kvinnan att inte veta vart hon, och ofta även hennes barn, ska ta vägen efter två veckor. Enligt företrädarna går många kvinnor i tankar om att återvända till våldsutövaren för att tillförsikten är låg och otryggheten stor. Två veckors tidshorisont innebär också att barnen drabbas, till exempel av att inte få ta del av det stöd som finns såsom Trappan-samtal vilket inte går att starta upp och fullfölja med så kort placeringstid. Det är också svårt att göra en planering för skolgång när beslutet är kortvarigt.”

Skärholmen sticker ut

Slående i rapporten är att stadsdelen Skärholmen sticker ut ganska ordentligt i sin hantering av våldsutsatta:

”Det finns tidigare kända skillnader i handläggningen mellan stadens RVT, (relationsvåldsteam, SIC!) exempelvis använder bara vissa av de elva stadsdels-förvaltningarna jourlägenheter för våldsutsatta. Skillnader i likställigheten framträdde även i förevarande granskning – specifikt vad gäller stöd till stadigvarande boende där Järva i hög grad använder sig av SHIS [stadens bostadssociala stiftelse] Mellanbo och Farsta använder sig av SHIS Avtalat boende. Skärholmen har dock en uttalad praxis att inte använda sig av SHIS boendeinsatser alls inom RVT. I stället kan dessa insatser beviljas av enheten för ekonomiskt bistånd, som då i praktiken blir ansvariga för de våldsutsattas behov av stöd till stadigvarande boende. En potentiell risk med att dela upp ansvaret på olika enheter är fragmentering med mindre helhetssyn, och att våldsutsattas behov riskerar att inte uppmärksammas tillräckligt mycket ifall de handläggs av en enhet utan specialkompetens. Frågan blir också hur långsiktigt boende för personer som är självförsörjande löses då dessa personer vanligtvis inte blir aktuella vid stadens enheter för ekonomiskt bistånd.”

En annan intressant skillnad som framkom var också att Skärholmen påtagligt oftare tycktes bedöma partnerkontakt som möjlig, jämfört med Farsta och Järva.

Kommunens och regionens organisation försämrar insatserna

Socialtjänstinspektörerna har också intervjuat handläggare på de tre granskade stadsdelarnas relationsvåldsenheter som påtalar redan väl kända problem i socialtjänstens sätt att organisera sitt arbete som tycks vara olösliga då samma problem påtalats i 10 – 15 år vid det här laget:

”Alla enheter beskrev svårigheter i arbetet med grupper som har komplexa behov och som behöver speciallösningar. Samverkan med Region Stockholm är ofta besvärlig på grund av långa vårdköer och att specialistvården ofta är otillgänglig och svår att få kontakt med, det händer att regionen inte kommer då de kallas till SIPmöten.

Samtliga enheter var överens om att på grund av organisatoriska stuprör inom socialtjänsten kan samverkan för individuellt anpassade lösningar utifrån brukarens behov vara svårt att få till. De beskrev att de försöker koppla på och använda kollegors kompetens och samverka för en individuellt anpassad planering. När det går att överbrygga stuprör och åstadkomma individuella speciallösningar, till exempel i form av samplaceringar, kan det bli riktigt bra. Ofta är denna slags samverkan personbunden snarare än systematisk, uppgav flera enheter.”

Korta beslut leder till oförutsägbarhet och merarbete

Det finns saker som fungerar i stadens arbete med våld i nära relationer. Men det finns också en hel del brister. En av de viktigaste punkterna socialtjänstinspektörerna pekar på vad gäller brister är de korta placeringstiderna på skyddat boende:

”Praxis med två veckors tidshorisont är dock förenat med stora negativa konsekvenser för de våldsutsatta vilket betonades av samtliga företrädare vid mötet med Unizon. Det är viktigt att brukarens individuella förutsättningar och behov ges inflytande i relation till generella rutiner kring beslut.

Kort framförhållning försvårar förutsättningarna för en behandlingsplanering såväl för den våldsutsatta som för medföljande barn. Kortvariga beslut innebär också mer administration för socialsekreterarna men framför allt en stor oförutsägbarhet för den enskilde. Frågan om praxis avseende beslutstider bör följas upp genom diskussion i det stadsövergripande nätverket.”

Ladda ner: Våld i nära relationer, Socialtjänstinspektörernas kvalitetsgranskning av stadsdelsförvaltningarna Farsta, Järva & Skärholmen

Skribent Per Sternbeck
070-797 20 29
info@equalsthlm.se

Läs också…

https://www.equalsthlm.se/artiklar/socialtjansten-i-botkyrka-vraker-valdsutsatt-kvinna-fran-skyddat-boende-efter-tre-ar/
https://www.equalsthlm.se/artiklar/valdsutsatta-kvinnor-tvingas-till-kontakt-med-forovaren-av-soc/

Missa inte konferens ”Deprimerade unga. Vilken vård?”. Ett fåtal platser kvar. Boka in dig nu!

Ett litet barn håller i ett piller.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Kvinna överväger om hon ska ringa och anmäla våld i nära relation

Våldtagna får klara sig själva i världens mest jämställda land

Tre kvinnor Equal arbetar med utsatta för våldtäkt. Fick ingen hjälp! Välfärdsstaten Sverige finns inte längre.
Färdtjänstbil

Färdtjänst – orimliga väntetider på att få ansökan prövad

Att få färdtjänst beviljat är en välkommen frihetsreform. För de som inte får det ja, då blir man totalt frihetsberövad istället!
Tecknad bild på en person bakom galler

Kostnader för assisterat självmord ingår inte i riksnorm

Mia lämnade hösten 2021 in en ansökan till socialtjänsten i sin hemkommun om ekonomiskt bistånd till assisterat självmord. Avslag!
Ulf Kristersson

De rika ska på toppen glimma – de fattiga ska i skiten simma!

Som vanligt sätter Kristersson likhetstecken mellan utrikes födda personer och ekonomiskt bistånd trots är mycket låg andel som har bidrag idag.

Equals nyhetsbrev

Prenumerera på Equals nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer ut en gång i månaden med intressanta artiklar, krönikor och mycket mer.





Kontakt och öppettider

Equal QvinnoQraft

Besöksadress: Grindsgatan 37, 
Öppet: Måndag -Fredag 10.00 – 17.00
Kontakt: 070-792 41 78
qvinnoqraft[@]equalsthlm.se

Råd § Stöd

Vi svarar på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig!

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Ring! 070-888 80 85
Telefontider: 12:00 – 17:00
Mejla! info[@]equalsthlm.se

Innan du ringer eller mejlar kanske du hittar ditt svar här i guiden för sociala rättigheter:
Hävda dina sociala rättigheter

QvinnoQraft en mötesplats med möjligheter

QvinnoQraft blir det du gör det till tillsammans med andra besökare. Kom in på en kopp kaffe, snacka med Yvonne, låna telefon eller dator, pyssla eller t ex fyll i en ansökan till soc.

Läs mer

Råd § Stöd

Ring-070-888 88 85
Mejla-info(@)equalsthlm.se

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Vi svara på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig! Telefontider: 12:00 – 17:00.