IVO kritiserar socialtjänsten i Farsta

IVO kritiserar Farsta
Socialtjänsten i Farsta. Foto: Equal

Socialstjänsten i Farsta får tung kritik av IVO! Med andra ord så delar IVO vår uppfattning att Farsta inte följer de lagar och regler som gäller. Förra året anmälde föreningen Equal socialtjänsten i Farsta till IVO. Anledningen var att socialtjänsten skrev ut människor från träningsboenden till akut hemlöshet. IVO gjorde en tillsyn av Farsta och fann brister i både dokumentation samt att man struntat i att ha en dialog med dem besluten berörde och att det inte fanns någon planering.

Förra året fick vi in rapporter om att Farsta avslutade placeringar på boenden runt om i Stockholm och därmed placerade människor i akut hemlöshet. Vi gjorde en anmälan och gav exempel på fem personer som drabbats av Farstas hantering. I efterhand fick vi reda på att ännu fler råkat ut för samma sak. IVO har granskat åtta ärenden. Vi känner till fler. IVO skriver:
”Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ställer följande krav på åtgärder. Farsta stadsdelsnämnd ska säkerställa att:

– Nämnden dokumenterar underlag för beslut och bedömningar av enskildas behov av insatser i enlighet med gällande lagstiftning.

– Hjälpen och vården planeras i samförstånd med den enskilde och att nämnden noga bevakar att planen följs”

Farsta har fattat beslut över huvudet på människor

”IVO konstaterar att det finns brister i dokumentationen då det i flera av de granskade ärendena saknas utredningar eller att utredningarna är ofullständiga. Det saknas således dokumenterade underlag för bedömning och beslut. Bedömningar av inkomna orosanmälningar är inte dokumenterade”
”IVO bedömer att nämnden har brustit i samverkan med den enskilde kring den hjälp denne behövt för att komma ifrån missbruket, då flera insatser avbrutits med kort varsel med hänvisning till att den enskilde själv skulle lösa sin boendesituation.”
”Vid inspektionstillfället framgår att flera personer har fått information om att de inte får behålla sin boendeinsats och hänvisats till att lösa boendesituationen på annat sätt. I de granskade ärendena framgår det inte om syftet med insatsen har uppnåtts eller om klienterna fått information om möjligheten att få ett överklagningsbart beslut om fortsatt bistånd. I två av de granskade ärendena återföll klienterna i ett omfattande missbruk efter avslutad insats och fick därefter andra insatser från nämnden.”

”Man tar dem på utmattning eftersom man vet att de flesta inte orkar överklaga.”

Farstas agerande enligt Farsta

”Vid inspektionen framkom att nämnden själv uppmärksammat att flera klienter haft boendeinsatser länge utan uppföljning. Intervjuad ledning och personal uppgav att det minskade antalet ärenden per handläggare nu ger möjlighet att följa upp beviljade insatser från nämnden”.

Farsta socialtjänst inkommer med ett svar till IVO där man skriver:
”Förvaltningens samtliga enheter inom socialtjänsten arbetar kontinuerligt med att se över och förbättra rutiner och arbetssätt. Arbetet sker med stöd av nämndens ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Detta görs för att säkerställa en hög rättssäkerhet när det gäller handläggning och dokumentation.

Problemen med Farsta fortsatt stora

Per Sternbeck från Equal var den som gjorde anmälan till IVO:

– Farsta får tung kritik av IVO. IVOs utredning visar att vi hade rätt i vår kritik. Att Farsta inte kunde agera på det sätt de gjorde. Vår tolkning är att Farsta har velat spara pengar. Utan lagstöd, utan att utreda och dokumentera har man gjort en storstädning bland personer som varit placerade på olika boenden. Man hade förmodligen inte väntat sig en anmälan till IVO. Att det här hade kunnat ske i tystnad, i förvissningen om att de flesta som har insatser från socialtjänsten inte anmäler.

”De kritiserar verksamheter men det kostar inget att få kritik.”

Nu gjorde vi det och det var väl bra att de fick kritik av IVO. Samtidigt är svaret Farsta lämnat till IVO totalt intetsägande och till intet förpliktigande, och det är väl en del av problemen med IVO. De kritiserar verksamheter men det kostar inget att få kritik.

– Ihåligheten i svaret förstärks av att vi fortsätter att jobba med många personer som har problem med socialtjänsten i Farsta. Man gör inte utredningar trots utredningsplikt. Vi begär ut handlingar som borde finnas, men det finns inga handlingar. Vi ser hur stadsdelen ger avslag på ansökningar om t.ex. försörjningsstöd som man inte kan ge avslag på men ändå gör. Som vi ser det gör stadsdelen det för att nöta sönder människor. Man tar dem på utmattning eftersom man vet att de flesta inte orkar överklaga. Som vi ser det är problemen med Farstas socialtjänst fortsatt stora.

Mer att läsa i ämnet:

IVOs beslut i sin helhet
Equals anmälan till IVO

Läs Mitt i om anmälan av Farsta Socialtjänst

Fler artiklar

Kvinna överväger om hon ska ringa och anmäla våld i nära relation

Våldtagna får klara sig själva i världens mest jämställda land

Tre kvinnor Equal arbetar med utsatta för våldtäkt. Fick ingen hjälp! Välfärdsstaten Sverige finns inte längre.
Färdtjänstbil

Färdtjänst – orimliga väntetider på att få ansökan prövad

Att få färdtjänst beviljat är en välkommen frihetsreform. För de som inte får det ja, då blir man totalt frihetsberövad istället!
Tecknad bild på en person bakom galler

Kostnader för assisterat självmord ingår inte i riksnorm

Mia lämnade hösten 2021 in en ansökan till socialtjänsten i sin hemkommun om ekonomiskt bistånd till assisterat självmord. Avslag!
Ulf Kristersson

De rika ska på toppen glimma – de fattiga ska i skiten simma!

Som vanligt sätter Kristersson likhetstecken mellan utrikes födda personer och ekonomiskt bistånd trots är mycket låg andel som har bidrag idag.

Equals nyhetsbrev

Prenumerera på Equals nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer ut en gång i månaden med intressanta artiklar, krönikor och mycket mer.





Kontakt och öppettider

Equal QvinnoQraft

Besöksadress: Grindsgatan 37, 
Öppet: Måndag -Fredag 10.00 – 17.00
Kontakt: 070-792 41 78
qvinnoqraft[@]equalsthlm.se

Råd § Stöd

Vi svarar på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig!

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Ring! 070-888 80 85
Telefontider: 12:00 – 17:00
Mejla! info[@]equalsthlm.se

Innan du ringer eller mejlar kanske du hittar ditt svar här i guiden för sociala rättigheter:
Hävda dina sociala rättigheter

QvinnoQraft en mötesplats med möjligheter

QvinnoQraft blir det du gör det till tillsammans med andra besökare. Kom in på en kopp kaffe, snacka med Yvonne, låna telefon eller dator, pyssla eller t ex fyll i en ansökan till soc.

Läs mer

Råd § Stöd

Ring-070-888 88 85
Mejla-info(@)equalsthlm.se

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Vi svara på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig! Telefontider: 12:00 – 17:00.