IVO ger ny tandlös kritik mot Farsta

Beslutet visar vilken svag och intill meningslöshet, försiktig inspektionsmyndighet, IVO utgör och att fältet i princip ligger öppet för en socialtjänst att dra ner sina insatser till ett minimum. Foto: Equal

I förra veckan kom ännu en av IVOs (Inspektionen för Vård och Omsorg) granskningsrapporter gällande socialtjänstens Vuxenenhet i Farsta. Även denna gång riktar man i sin tillsynsrapport viss kritik mot socialtjänsten och låter sig nöja med detta. I själva verket säger IVOs ”granskning” av Vuxenenheten i Farsta mer om IVO och IVOs bristande metoder än om Farstas sätt att organisera sin socialtjänst.

I denna, den tredje granskningen på två och ett halvt år, kritiserar IVO Farsta på följande punkter:

  • Enheten genomför inte tillräckliga uppsökande åtgärder vid orosanmälningar
  • Vissa av de intervjuade klienterna känner inte till sin planering
  • Socialsekreterarna har ingen extern handledning
  • Det pågår inget systematiskt värdegrundsarbete
  • Det saknas aktuella överenskommelser om samverkan med region Stockholm på lokal nivå.
  • Det finns en underrapportering av klagomål.
  • Stockholms stads kvalitetsgaranti följs inte upp.
  • Nämndens mål att öka andelen kvinnor som fullföljt insatser är inte kända av socialsekreterarna

Några kommentarer:

Samma problem som kom upp vid förra inspektionen med att personer inte har en aning om vad som ska hända med dem eller hur deras planering ser ut, var precis det som IVO kritiserade förra gången. Farsta skulle utforma en åtgärdsplan för att detta inte skulle ske. Planen är säkert utformad men problemen kvarstår. IVO nämner inte detta och har självfallet inte nämnt detta i sin rapport. Det är som att problemet är nytt när det i själva verket är återkommande.

IVO noterar att enheten har halverat sitt klientantal men säger sig inte veta orsaken till detta. Vi i Equal har i vår förra anmälan och en anmälan vi gjorde i våras, påpekat hur handläggare medvetet gör sig oanträffbara. De svarar inte i telefon. De svarar inte på mejl. Man får inte/kan inte stega upp till receptionen för att t.ex. aktualisera sitt ärende. Därigenom får man personer ur målgruppen att tappa hoppet och sugen vilket är mycket kostnadsbesparande för enheten. Detta beteende är väl känt av i princip alla klienter vi kommer i kontakt med, av socialförvaltningen och också av politiken, både lokalt och i stadshuset.

IVO agerar defensivt

Det IVO ägnar mycket tid åt, att påvisa att socialtjänster har ett stort ansvar att jobba uppsökande men att Farsta inte gör det, är en medveten strategi från Farsta Vuxenenhets sida att inte göra. Detta har vi påtalat för IVO som väljer att agera sedvanligt defensivt. Man nämner lagkraven i sin granskning och släpper sedan hela ärendet. Ett rimligare beslut borde ha varit att ålägga Vuxenenheten att jobba som lagen föreskriver vid hot om vite, eftersom det här arbetssättet dels är oerhört kostnadsbesparande för Vuxenenheten. Dels är väldigt allvarligt för de som behöver stödet från  socialtjänsten men inte får det. Det är i detta tillstånd, ”okända” för socialtjänsten, som människor dör av missbruket.

Läs IVOs rapport i sin helhet här.
IVO kritik mot Farsta 2019 (PDF)

Det är i samma anda Farsta underlåter att arbeta så uppsökande som lagen kräver att man ska arbeta. IVO väljer trots detta att avsluta ärendet. Det är ett tecken på att man inte ser missförhållandena i Farsta Vuxenenhet som så allvarliga.

Ingen har koll

IVO skulle kunna spela en stor roll för att få upp överlevnaden på personer i missbruk/beroende. Tyvärr tar myndigheten inte sitt uppdrag på det allvar frågan förtjänar. 2017 dog nästan tusen personer, 959, en narkotikarelaterad död i Sverige. 1950 personer dog en alkoholrelaterad död. Hur många av dessa personer var kända av socialtjänsten? Det vet man inte. Ingen har koll. Men helt klart är att det finns en betydligt större chans för överlevnad om man får uppmärksamhet, vård, omsorg, behandling, än om man inte får det.

IVO väljer att inte kräva ett direkt upphörande av en socialtjänsts medvetna metod som går ut på att försvåra kontakter för behövande, och att inte arbeta uppsökande vid orosanmälningar. Beslutet visar vilken svag och intill meningslöshet, försiktig inspektionsmyndighet, IVO utgör och att fältet i princip ligger öppet för en socialtjänst att dra ner sina insatser till ett minimum.

Skribent Per Sternbeck
info[@]equalsthlm.se
070-7972029

Läs också…
Socialtjänsten i Farsta skapar akut hemlöshet – Equal anmäler till IVO!
Rapport om Farsta väcker reaktioner
IVO kritiserar socialtjänsten i Farsta
Farsta: ”Bemötande, tillgänglighet och service är i ständigt fokus”
Socialtjänsten i Farsta förhalar
“Jag känner mig lurad”
Boendestöd i Farsta avskaffas

Fler artiklar

Kvinna överväger om hon ska ringa och anmäla våld i nära relation

Våldtagna får klara sig själva i världens mest jämställda land

Tre kvinnor Equal arbetar med utsatta för våldtäkt. Fick ingen hjälp! Välfärdsstaten Sverige finns inte längre.
Färdtjänstbil

Färdtjänst – orimliga väntetider på att få ansökan prövad

Att få färdtjänst beviljat är en välkommen frihetsreform. För de som inte får det ja, då blir man totalt frihetsberövad istället!
Tecknad bild på en person bakom galler

Kostnader för assisterat självmord ingår inte i riksnorm

Mia lämnade hösten 2021 in en ansökan till socialtjänsten i sin hemkommun om ekonomiskt bistånd till assisterat självmord. Avslag!
Ulf Kristersson

De rika ska på toppen glimma – de fattiga ska i skiten simma!

Som vanligt sätter Kristersson likhetstecken mellan utrikes födda personer och ekonomiskt bistånd trots är mycket låg andel som har bidrag idag.

Equals nyhetsbrev

Prenumerera på Equals nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer ut en gång i månaden med intressanta artiklar, krönikor och mycket mer.





Kontakt och öppettider

Equal QvinnoQraft

Besöksadress: Grindsgatan 37, 
Öppet: Måndag -Fredag 10.00 – 17.00
Kontakt: 070-792 41 78
qvinnoqraft[@]equalsthlm.se

Råd § Stöd

Vi svarar på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig!

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Ring! 070-888 80 85
Telefontider: 12:00 – 17:00
Mejla! info[@]equalsthlm.se

Innan du ringer eller mejlar kanske du hittar ditt svar här i guiden för sociala rättigheter:
Hävda dina sociala rättigheter

QvinnoQraft en mötesplats med möjligheter

QvinnoQraft blir det du gör det till tillsammans med andra besökare. Kom in på en kopp kaffe, snacka med Yvonne, låna telefon eller dator, pyssla eller t ex fyll i en ansökan till soc.

Läs mer

Råd § Stöd

Ring-070-888 88 85
Mejla-info(@)equalsthlm.se

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Vi svara på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig! Telefontider: 12:00 – 17:00.