Equal mötte socialborgarrådet och diskuterade socialtjänst

Stockholms Stadshuset
Foto: Thomas Hultgren

Igår mötte vi socialborgarrådet i Stockholm, Åsa Lindhagen i stadshuset. Anledningen till att vi ville ha ett möte är hur vi som förening ser en hel del brister i hur socialtjänsten i Stockholm arbetar med sina klienter. Vårt huvudsakliga budskap var att socialtjänsten allt mer omvandlats till att fokusera på kontroll där en starkt drivande känsla är att man inte vill riskera att göra felaktiga utbetalningar för de som har försörjningsstöd. Vi beskrev hur den i vårt tycke onödigt hårda kontrollen leder till stora rpoblem för människor som redan har stora problem och hur den därigenom motverkar människors återgång till ett normalt liv. Vi diskuterade också socialtjänsten organisering i stuprör som inte samarbetar.

Mötet var intressant liksom diskussionerna. Vi lämnade ett material som vi gjort, där vi skriftligt beskriver de ämnen vi diskuterade. Du kan läsa materialet här nedanför. Har du åsikter eller egna erfarenheter, hör gärna av dig till oss och berätta.

Utdrag ur materialet:

Vad ser vi i våra möten med socialtjänsten?

Equal har velat träffa socialborgarrådet för att diskutera de problem inom och med socialtjänsten vi ser, samt presentera våra förslag om hur vi tror det skulle kunna bli bättre.

Socialtjänsten är ojämlik
Vi vill poängtera att de fall vi kommer i kontakt med oftast är de fall som upplever problem i mötet med socialtjänsten. Vi möter dock också personer där det fungerar bra och friktionsfritt. Det är så stor skillnad i bemötandet och hanterandet att vi blir förvånade men också upprörda över de uppenbara orättvisorna som drabbar medborgarna i en och samma kommun. Det finns stora skillnader mellan stadsdelar. Det finns stora skillnader mellan olika handläggare inom stadsdelar. Det finns de handläggare som är lösningsinriktade och serviceminded. Där fungerar det i princip alltid väldigt enkelt. Det finns de som fokuserar på kontroll och formalia. Där är det i princip alltid svårjobbat och klienternas utveckling mot en ökad grad av självbestämmande och frihet stannar av eller går långsammare än vad det borde behöva göra.

Vårt förslag på lösning:
Själva det faktum att det går så lätt och enkelt att arbeta för vissa handläggare och så svårt för andra visar att detta troligen är ett systemfel samt dessutom en inställningsfråga och/eller kulturfråga. Personer kan genom sitt beteende kompensera för systemets brister och möjligheter till godtycke.

Mycket som talar för det är hur vi ser vissa stadsdelar fungerar otroligt bra ur ett klientperspektiv (Enheten för Hemlösa) medan andra fungerar väsentligt sämre (Farsta) och samtidigt finns enskilda handläggare som fungerar utmärkt (ur ett klientperspektiv) överallt. Det borde föras en diskussion inom socialtjänsten om vikten att vara lösningsorienterad…

Läs/ladda ner hela materialet: Material till Socialborgarrådet i Stockholm

Fler artiklar

Balkong från en lägenhet i Stockholm

Staden borde vara stolt över lågtröskelboenden istället för att tiga

Staden borde vara stolt över lågtröskelboenden – inte tiga. Att erbjuda bostad räddar liv och ger hopp. Läs mer om varför tystnad skadar!
Tända ljus efter en tragisk händelse

Kan vi förhindra nästa tragedi? Psykiatrin behöver mer än pengar

Psykisk ohälsa ökar, och regeringen satsar miljarder på vården. Men löser pengar problemet, eller blir det ännu en utredning utan effekt?
En laptop står på ett skrivbord med en lampa i guldfärg.

Söka pengar ur Regionen Stockholms donationsstiftelser – ingen lätt match

Region Stockholms donationsstiftelser – du måste vara väldigt fattig, men ha dyr utrustning för att kunna söka på en tid som passar regionen.
Region Stockholm byggnad på Kungsholmen

Psykiatrisk specialistvård ska inte upphandlas med enbart lägsta pris som tilldelningsgrund

Upphandlingen av Psykiatrisk specialistvård har så låga anbud att vi undrar om det överhuvudtaget går att bedriva någon kvalitetsvård?

Equals nyhetsbrev

Prenumerera på Equals nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer ut en gång i månaden med intressanta artiklar, krönikor och mycket mer.





Kontakt och öppettider

Equal QvinnoQraft

Besöksadress: Grindsgatan 37, 
Öppet: Måndag -Fredag 10.00 – 17.00
Kontakt: 070-792 41 78
qvinnoqraft[@]equalsthlm.se

Råd § Stöd

Vi svarar på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig!

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Ring! 070-888 80 85
Telefontider: 12:00 – 17:00
Mejla! info[@]equalsthlm.se

Innan du ringer eller mejlar kanske du hittar ditt svar här i guiden för sociala rättigheter:
Hävda dina sociala rättigheter

QvinnoQraft en mötesplats med möjligheter

QvinnoQraft blir det du gör det till tillsammans med andra besökare. Kom in på en kopp kaffe, snacka med Yvonne, låna telefon eller dator, pyssla eller t ex fyll i en ansökan till soc.

Läs mer

Råd § Stöd

Ring-070-888 88 85
Mejla-info(@)equalsthlm.se

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Vi svara på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig! Telefontider: 12:00 – 17:00.