Skip to content

Det ska svida att söka försörjningsstöd!

Det ska svida att söka försörjningsstöd

Häromdagen damp ett brev från socialtjänsten ner till en av våra boende. Brevet bestod av fyra (4) tättskrivna sidor och beskrev hur man korrekt ska fylla i ansökan om försörjningsstöd. Det var som en parodi på byråkrati. Men icke. Brevet var skickat på djupaste allvar. Att många av de som ansöker om försörjningsstöd är ovana vid att läsa, att många har dyslexi och fler kan ha lite svårt med svenskan, det tas ingen notis om. Efter att ha skickat ut detta fyrsidiga dokument förväntar sig socialtjänsten korrekt ifyllda blanketter – annars inget försörjningsstöd!

Fel färg på försörjningsstöd blanketten

En annan av våra boende fyllde för några dagar sedan i en ansökan, men fick den tillbaka efter ett par dagar. Inte för att den var fel ifylld eller fel på annat sätt. Nej, den här gången var det färgen på blanketten som var anledningen till kompletteringsbrevet med anmaning om rättelse. Den boende hade fyllt i en vit blankett när korrekt färg skulle vara gul. Man kan tänka sig att blanketterna på något sätt var olika till innehåll men icke – de är identiska bortsett från färgen. Det kröp sedan fram att det den aktuella socialtjänsten egentligen ville, var att den som ansöker om försörjningsstöd inte får scanna in den och mejla till handläggaren, utan personligen måste lämna in den eller skicka med vanlig post.

Raka streck ska det vara

I går kom ytterligare ett brev från socialtjänsten med begäran om komplettering till en av våra hyresgäster. Det visade sig att hyresgästen hade fyllt i några streck i ansökan på ett felaktigt sätt. Vi hjälpte honom att dra lite fler och lite rakare streck i samma fält på en ny ansökan (givetvis GUL) och så var den korrekt ifylld (Hoppas vi, vi har i alla fall ännu inte fått den tillbaka).

Inget parti värnar om bidragstagare

Det pratas mycket om den stora arbetsbörda socialsekreterare har. Om vi ska gå efter hur fyrkantigt, och ickelösningsfokuserat vissa ekonomihandläggare jobbar så har vi hittat åtminstone en av anledningarna till denna börda. Men tyvärr handlar inte detta stelbenta byråkratiska schackrande om personfrågor. Det ska nog mer tolkas som ett tecken i tiden. För några veckor sedan hade de nya (fast ganska gamla) Moderaterna partikongress. En av de frågor som diskuterades var att det är för lätt att leva på bidrag. Man diskuterade om vikten av att ställa högre krav på de som får försörjningsstöd. Inget annat parti sade emot och påpekade att det redan finns långt gångna krav på socialbidragstagare om motprestation, att bidraget är oförskämt litet och aldrig har varit mindre om man jämför med medellönen i Sverige. Inget parti sade emot, för inget parti är intresserat av de medborgare som söker försörjningsstöd.

Detta stod egentligen

Om man betraktar ekonomihandläggarnas beteende (eller om de bara följer riktlinjer uppritade av någon försörjningsstödsstrateg högt placerad på socialförvaltningens skrapa i Farsta) så är det inte särskilt svårt att se att meningen är att det inte ska vara för lätt att få försörjningsstöd. En god ekonomihandläggare ska inte vara serviceminded och inriktad på lösningar. Istället är det grindvaktande av budgeten och jagandet av den som söker, som tycks vara den primära uppgiften. SÅ, om vi nu följer det som står i den fyrsidiga broschyren:
Ska man få nåt försörjningsstöd så ska man rätta in sig i ledet, använda den GULA blanketten, dra tillräckligt långa och tillräckligt raka streck, i egen låg person marschera till socialkontoret och underdånigt, med blicken i marken, inlämna sin korrekt ifyllda blankett för att sedan skamset skynda ut i hopp att ingen ser en.

Behöver man verkligen fyra tättskrivna sidor för att förklara detta?

Text: Per Sternbeck

Läs fler krönikor

Socialtjänsten, långt ifrån vad som var tänkt!

Ett Stockholm för alla

Antidepressiva under tvång på vårdcentral

Till alla krönikor

Fler krönikor

Kvinna på väg att gå ut över en takkant

Sverige, landet som sviker sina mest utsatta

Min krossade dröm om Sverige – En berättelse om svek, maktmissbruk och kampen för rättvisa i ett land som en gång lovade jämlikhet och trygghet.
Terapeut i samtal med patient i varsin fotölj

Kvaliteten på vården är viktigare än vem som driver den

Privat eller offentlig vård? Det viktigaste är patientens upplevelse och vårdens kvalitet – inte ideologi. Vad händer när system går före individ!
En soffa i bakgrunden och en äldre man som uttrycker ett nej

De som är satta under förvaltarskap har ingen egenmakt

I Sverige får de som är satta under förvaltarskap rösta i riksdagsval - men inte köpa en soffa på avbetalning utan förvaltarens medgivande.

God jul och ta inte livet av dig

I Sverige är det svårt att ändra sitt liv om man en gång fallit igenom. Vi som en gång i tiden gav människor många livschanser har förändrats

Equals nyhetsbrev

Prenumerera på Equals nyhetsbrev. Nyhetsbrevet kommer ut en gång i månaden med intressanta artiklar, krönikor och mycket mer.





Kontakt och öppettider

Equal QvinnoQraft

Besöksadress: Grindsgatan 37, 
Öppet: Måndag -Fredag 10.00 – 17.00
Kontakt: 070-792 41 78
qvinnoqraft[@]equalsthlm.se

Råd § Stöd

Vi svarar på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig!

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Ring! 070-888 80 85
Telefontider: 12:00 – 17:00
Mejla! info[@]equalsthlm.se

Innan du ringer eller mejlar kanske du hittar ditt svar här i guiden för sociala rättigheter:
Hävda dina sociala rättigheter

QvinnoQraft en mötesplats med möjligheter

QvinnoQraft blir det du gör det till tillsammans med andra besökare. Kom in på en kopp kaffe, snacka med Yvonne, låna telefon eller dator, pyssla eller t ex fyll i en ansökan till soc.

Läs mer

Råd § Stöd

Ring-070-888 88 85
Mejla-info(@)equalsthlm.se

OBS! Vi tar endast emot samtal inom Stockholms län.

Vi svara på frågor om psykisk ohälsa, beroende och läkemedel. Eller om du har problem med soc, sjukvård eller andra myndigheter. Hör av dig! Telefontider: 12:00 – 17:00.

Privacy Overview
Equal

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.